W7->w10 MULTIBOOT jako jeden z wielu systemow na PC?
Oje Ejo
2016-07-03 15:44:44 UTC
Hej, mam dwa windowsy7 na laptopie (kazdy w osobnej pertycji), oraz
linuks (tzw. multi-boot).

Pytania:

- mozna teraz zrobic upgrade windows7 -> w10 jeszcze za darmo?

- chce zrobic upgrade tylko jednego windowsa7 a drugiego chce miec wciaz
w7, do wyboru oraz linuksa jeszcze, mozna tak i czy w10 jakos nie
zakloci ukladu partycji wczesniej juz dawno zrobionego na laptopie?

- jaki boot-manager obsluguje w10 i czy nadal moze on obslugiwac kilka
systemow, w tym i w7 i linuksa, a moze jakis inny (np. linuksowy)?

W skrocie, czy jak windows10 pojawi sie na laptopie to czy nadal
pozostanie on pod PELNA kontrola uzytkownika jako "JEDEN Z SYSTEMOW" czy
tez zacznie on cos mieszac z partycjami i innymi systemami?
TadeusTaD
2016-07-06 16:33:05 UTC
Post by Oje Ejo
Hej, mam dwa windowsy7 na laptopie (kazdy w osobnej pertycji), oraz
linuks (tzw. multi-boot).
- mozna teraz zrobic upgrade windows7 -> w10 jeszcze za darmo?
Tak, do końca lipca (póki co).
Post by Oje Ejo
- chce zrobic upgrade tylko jednego windowsa7 a drugiego chce miec wciaz
w7, do wyboru oraz linuksa jeszcze, mozna tak i czy w10 jakos nie
zakloci ukladu partycji wczesniej juz dawno zrobionego na laptopie?
1. Na 99% można (przynajmniej robiąc to GWX spod systemu, co do upgrade
z instalatora, to nie wiem, nie robiłem tego w konfiguracji multiboot.
2. Nie powinien, co najwyżej będziesz musiał przywrócić GRUBa (zresztą
Winda nie widzi ext4).
Post by Oje Ejo
- jaki boot-manager obsluguje w10 i czy nadal moze on obslugiwac kilka
systemow, w tym i w7 i linuksa, a moze jakis inny (np. linuksowy)?
Cały czas leci na BOOTMGR, jak to od Visty, W7 wykryje od strzału i
powinien obsłużyć GRUBa - ale tu trzeba mu pomóc jakąś przekładką, np.
NeoGRUB z EasyBCD.
Post by Oje Ejo
W skrocie, czy jak windows10 pojawi sie na laptopie to czy nadal
pozostanie on pod PELNA kontrola uzytkownika jako "JEDEN Z SYSTEMOW" czy
tez zacznie on cos mieszac z partycjami i innymi systemami?
Linuksowych nie ruszy, a drugiego W7 nie powinien (nie sprawdzałem).
Pełna kontrola != Windows 10 :D ale to chyba oczywiste :)
TadeusTaD
Oje Ejo
2016-07-08 08:37:31 UTC
Post by TadeusTaD
Linuksowych nie ruszy, a drugiego W7 nie powinien (nie sprawdzałem).
Ale powinienes uprzedzic ze nadpisze BCD z w7 swoim bootloader'em w10,
ktory jest BEZNADZIEJNY - powolny, mozolny, wolowaty!
Mozna go zastapic czyms, poniewaz BCD z w7 nie obsluzy w10?
Post by TadeusTaD
Pełna kontrola != Windows 10 :D ale to chyba oczywiste :)
Jasne, w10 zrobiono na wzor Androida, pelna inwigilacja (ciekawe czy tez
wlacza kamerke kiedy chce bez informowania uzytkownika?), ale niech juz
to robi WEWNATRZ systemu, znczy wewnatrz swojej partycji i swoich
zasobow - ALE OD INNYCH PARTYCJI WARA! :P
TadeusTaD
2016-07-12 21:03:08 UTC
Post by Oje Ejo
Ale powinienes uprzedzic ze nadpisze BCD z w7 swoim bootloader'em w10,
ktory jest BEZNADZIEJNY - powolny, mozolny, wolowaty!
Mozna go zastapic czyms, poniewaz BCD z w7 nie obsluzy w10?
A to nie GRUB2 siedzi w MBR, i to on będzie nadpisany?

BOOTMGR z 10 raczej nie zastąpisz, możesz tylko kombinować, zeby został
na swojej partycji (tego też nie sprawdzałem, i nie wiem, czy to
wykonalne, na pewno BOOTMGR Vista+ współżyje w pokoju z NTLDR XPka).
Post by Oje Ejo
[...]
O to byłbym spokojny. nie powinien świntuszyć na partycji Win7, zawsze
można spróbować ją przed 10 ukryć (widziałem kiedyś software, ale głowy
za to nie dam).
--
TadeusTaD