Kto pyta - nie błądzi...
wieslav
2015-01-23 21:46:33 UTC
Witam.
Wolę spytać przed pracą aby później nie załować...
Chciałem troszkę zmodernizować 4 letni komputer ale przeliczyłem się z
finansami i w rezultacie kupiłem tylko płytę główną(LGA 1155). Mysłałem aby
do niej dokupić procesor i5 lub i7 ale jak wspomniałem finanse obecnie nie
pozwalają. Kupiłem więc: Intel Pentium G2030. Jako, że zamówiony sprzet w
drodze - pomyślałem, że czas zacząć przygotowywać się do uzbrojenia całej
"maszynerii" a później zaistalowania systemu. Oczywiście będzie to XP Home.
Niech nikt mnie nie przekonuje, że przeżytek itd.... itp .... Po prostu ze
względu na 1 dosowy program którego muszę używać - jestem skazany już na
wieki na XP-ka.
Ale w czym rzecz. Nie wiem jak podejść do tematu instalacji systemu. Po
prostu za miesiąc/dwa góra trzy - kupię ten szybszy i5 lub i7 i przełożę go
w miejsce obecnego G2030. Zastanawiam się czy po tej "przekładce" procesorów
nie trzeba będzie od nowa raz jeszcze instalować systemu bo te szybsze
procesory bedą potrzebować troszkę innych instrukcji? Jak myślicie? Za
dwa-trzy miesiące zmienię tylko, zasilacz, oraz procosor, może jeszcze
pamięci ram. Czy już teraz uważnie zainstalować system, zrobić ewentualnie
kopie a potem przełożyć tylko procesor, zasilacz oraz ram bo nic się nie
zmieni w systemie?
Proszę o rozwianie moich wątpliwości. Z góry dziękuję.
Pozdrawiam
Wieslav
PiteR
2015-01-23 22:10:21 UTC
Post by wieslav
[...]
nie trzeba będzie
Post by wieslav
[...]
Najpierw zmień zasilacz, pobaw się z tydzień. Potem zmień proc pobaw
się a na końcu zmień RAM.
Piter
JoteR
2015-01-23 22:43:39 UTC
Post by wieslav
Post by wieslav
Zastanawiam się czy po tej "przekładce" procesorów
nie trzeba będzie od nowa raz jeszcze instalować systemu
nie trzeba będzie
System nie będzie się wydzierał o ponowną aktywację?

JoteR
...:::WISKOLER:::...
2015-01-24 07:08:07 UTC
Na grupie alt.pl.comp.os.windowsxp, osobnik mieniący się nazwą JoteR
Post by JoteR
System nie będzie się wydzierał o ponowną aktywację?
Jak nie zmienisz płyty głównej to nie będzie.
--
...:::WISKOLER:::...
Stirlitz szedł ulicami Berlina, coś jednak zdradzało w nim szpiega: może
się za nim spadochron?
wieslav
2015-01-24 19:51:59 UTC
Dziękuję bardzo za pomoc. Chciałem się upewnić na 100%, że dla systemu
będzie wszystko jedno jak podczas instalacji będzie widział 2 rdzenie a po
pewnym czasie bedzie musiał obsłużyć 4.
Ale uspokojony, że to bez znaczenia serdecznie pozdrawiam.
Albo skoro już piszę to zadam jeszcze jedno pytanie:
W jakiej kolejności instalować system.
Jasne, że najpierw płyta z systemem. Ale co później i w jakiej kolejności.
Czy najpierw sterowniki od płyty?(które najpierw .... od czipsetu,VGA, Lan,
Audio...???) a póżniej uaktualnienia systemu czyli SP3 + inne które później
wyszły czy też na odwrót czyli uaktualnić system a później dopiero
sterowniki?
Pozdro
Wieslav
...:::WISKOLER:::...
2015-01-24 20:19:48 UTC
Na grupie alt.pl.comp.os.windowsxp, osobnik mieniący się nazwą wieslav
Post by wieslav
[...]
Po instalacji systemu sterowniki chipsetu, grafy, audio i lan. Potem reszta
sprzetu. Dalej SP3 - jeśli nie jest zintegrowany z instalką. To mój przepis
na stabilny system.
--
...::: WISKOLER :::...
- Stirlitz, jakiego koloru mam majtki? - spytał Müller.
- Proszę zapiąć rozporek, szefie, inaczej będą o tym wiedzieć wszyscy.
PiteR
2015-01-24 20:23:44 UTC
Post by wieslav
[...]
no tak po kolei :)

najpierw chipset, potem vga bo chcesz coś widzieć, potem Audio bo
chcesz coś słyszeć, potem LAN.

Ważne żeby to urządzenie, które podejrzewasz że może położyć całą
instalację instalować w pierwszej kolejności. Mniejszy żal.

Albo rób klona systemu na drugą Patrycję w momencie kiedy uznasz że
ryzyko przekracza Twoją wytrzymałość nerwową ;)

i nie spiesz się. Nigdzie nie jest powiedziane, że musisz trachnąć
instalację w jeden wieczór.
Piter
jakson
2015-01-28 21:52:25 UTC
Post by wieslav
Dziękuję bardzo za pomoc. Chciałem się upewnić na 100%, że dla systemu
będzie wszystko jedno jak podczas instalacji będzie widział 2 rdzenie a po
pewnym czasie bedzie musiał obsłużyć 4.
Ew. problemy moglbys miec jakbys instalowal system
na komputerze z procesorem wielordzeniowym
a potem przeszedlbys na jednordzeniowego.
No, ale kto tak robi?
Post by wieslav
Ale uspokojony, że to bez znaczenia serdecznie pozdrawiam.
W jakiej kolejności instalować system.
Najlepiej zintegruj SP3 i wszystkie laty w jedna plyte,
potem sterowniki, ale w przeciwienstwie do pozostalych
na poczatku instaluje sieciowke a potem to juz jeden pies...
Post by wieslav
Wieslav
Ogolnie: za duzo kombinujesz :)
jakson
2015-01-28 21:52:59 UTC
A dosbox, virtualbox, ...?
wieslav
2015-01-29 17:51:21 UTC
Post by jakson
Post by wieslav
Niech nikt mnie nie przekonuje, że przeżytek itd.... itp .... Po prostu
ze względu na 1 dosowy program którego muszę używać - jestem skazany już
na wieki na XP-ka.
A dosbox, virtualbox, ...?
Próbowałem. Nawet VMWare Player, Workstation oraz XP Mode w Win 7. Niestety
żaden, nie spełnia oczekiwań. Nie da się powiększyć okna tego "mojego"
programu dosowego do pełnego na cały ekran. Ten program komunikuje się z
innym urządzeniem przez port COM oraz drukarką przez USB. Przyznam, że
współpracę drukarki po USB nie sprawdzałem bo te programy eliminowało już na
wstępie to nieszczęsne małe okno. Przez COM też próbowałem się łączyć ale
nie wychodziło mi nic z tego. A wielka szkoda.
Pozdrawiam
Wieslav
PM
2015-01-29 23:51:43 UTC
Post by wieslav
Post by jakson
Post by wieslav
[...]
Dosbox pracuje bardzo ładnie na fullscreenie i w dodatku dodaje piękne
paseczki z boku na panoramce, czasem trzeba tylko przed odpaleniem
programu wrzucić go na pełny, bo się coś kaszanić. Z Com/Lpt niema
żadnych problemów, ale pewnie z usb również nie. Trzeba tylko
odpowiednio ustawić w konfigu i hula.
Co to za programik jeśli można wiedzieć?
--
PM

Jacek W.
2015-01-30 09:36:53 UTC
Post by PM
[...]
A tak podstawowy parametr jak FILES-y już można ustawiać wg własnych
potrzeb w tym emulatorku do gier, czy wciąż to jest tylko zabawka dla
amatorów starych gierek?

Jacek W
wieslav
2015-01-30 14:34:43 UTC
Post by PM
[...]
Program magazynowo-sprzedażowy. Napisany w Clipperze. Przez COM - drukarka
fiskalna, przez USB - atramentówka. Oprócz tego trzeba jeszcze poprawić wpis
w config.nt z Files=40 na 120, dodać Zmienną systemową(Clipper) i jej
wartość:(F100). Program korzysta również z plkvga.com.
Ogólnie raczej nie do przejścia.... Choć z tym Dosboxem mnie
zainteresowałeś. Nie przyglądałem się temu ale czy da się tak, że pracując
pod Win 7 Dosbox z tym programem znajduje się na dolnej listwie. Kiedy mam
potrzebę go użyć klikam na niego i wtedu on zajmuje cały ekran. Po
skończonej operacji ten program znów wraca na listwę i czeka w tle?

Pozdrawiam
Wieslav
PM
2015-01-30 15:44:09 UTC
Post by wieslav
Post by PM
[...]
I tak masz szczęście że działa "dos" z XP, ja musiałem ściągać dane z
centralki telefonicznej i miałem do wyboru albo czysty Dos na jakiejś
starej maszynie ze złomowiska, albo zabawę z dosboxem.
Jak znam życie to Clipper "drukuje" po lpt ;)
Post by wieslav
systemową(Clipper) i jej wartość:(F100). Program korzysta również z
plkvga.com.
Set Clipper... to można w configu na końcu w sekcji autoexec, a co do
files to dosbox jest kompilowany standardowo ze 120(albo 127)

tu masz wersje skompilowaną z 200 i ponoć działa.
http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=987068&highlight=
Post by wieslav
[...]
Tak to mniej więcej działa, choć musisz użyć ctrl+enter żeby go wrzucić
na pełny ekran.
--
PM

Jacek W.
2015-02-02 08:17:17 UTC
Post by PM
Jak znam życie to Clipper "drukuje" po lpt ;)
Drukuje tam gdzie go zaprogramowano, a jak programista nie był dupa, to
drukuje do pliku w ustalonym formacie i potem wysyła na wybrany port lub
program zewnętrzny. Dzięki temu możesz drukować do LPT, COM, USB jak i
przesyłać wydruki do programów zewnętrznych w formatach PDF, HTML, XLS i
co tam tylko chcesz. Na DOSbox-ie możesz o tym zapomnić.

Jacek W.
wieslav
2015-02-02 17:00:46 UTC
Post by Jacek W.
[...]
Dokładnie tak jest u mnie. Wychodzi na drukarkę po USB.
Więc już nie ma nadziei dla mnie, że opuszczę wreszcie ten XP ... :(

Chcąc się utrzymać na poziomie kupiłem płytę główną ASRock B75Pro3-M. Fakt
za późno się przebudziłem. Teraz już nie ma w czym wybierać bo nowe płyty
nie mają sterowników do XP. Więc złapałem sądząc z opinii jedną z lepszych i
w miarę z perspektywami(można wrzucić: i5, i7). Niestety USB 3 mam tylko na
opakowaniu płyty bo w rzeczywistości mogę o nim tylko
pomarzyć - system XP nie obsługuje tej wersji USB. Mam kontroler TS-PDU3
używany z pełnym skutkiem pod inną płytą. Jednak po wgraniu wszystkich
sterowników płyty(ASRock) oraz wszystkich podstawowych programów
użytkowych - tego
kontrolera już nie da się zainstalować. Po wpięciu go do PCI-E komputer
zawiesza się. Natomiast po wgraniu tylko gołego systemu wepnę ten kontroler
to daje się on spoko zainstalować. Później mogę już wgrywać wszystkie
sterowniki od płyty i kontroler chodzi OK. Szkoda, że o tym nie wiedziałem
wcześniej i już poinstalowałem wszystko "na medal". Nie chce mi się tego
robić od początku(za dużo czasu na to straciłem!) a innej metody typu
odinstalowanie sterowników płyty,
zainstalowanie kontrolera USB3 i znów dogranie sterów płyty pewno nie ma???
Do tego w czasie uruchamiania kompa strasznie wyje wiatrak od Pentium G2030.
Nie spotkałem jeszcze takiego przypadku aby wiatrak po włączeniu kręcił tak
mocno i głośno. Już po chwili oczywiście się uspokaja i jest OK. Czy to wina
płyty, wiatraka na procku czy też ..... tak mam być ???

Pozdrawiam
Wieslav
Filllip
2015-02-02 19:59:19 UTC
Post by wieslav
[...]
I to wszystko tylko po to by mieć tryb znakowy pełnoekranowy?

Uwierz mi, że porzucenie go nie jest tak bolesne jak się wydaje.
A kasę, zamiast na dziwne utrzymywanie starych technologii i wieczne z
tym problemy (sterowniki itp.) jak i poświęcony czas, lepiej przeznacz
na monitor 24" 1920x1200 (jest ciut wyższy od tradycyjnej 19-tki
1280x1024). Dopiero wtedy zobaczysz co to znaczy mieć 80 kolumn i 25
wierszy na takim ekranie - księgowa cię obcałuje (tu chwila zawahania,
ale już napisałem, więc zostaje :-) )
Ostatnio stawiałem taki stary system księgowy na XP-Mode pod Win7 bo żal
mi było przeinstalowywać windows do wersji 32-bitowej na maszynie z i5 i
8GB ramu. Fakt, trzeba poświęcić z pół godziny na konfigurację, ale
wszystko śmiga szybciej niż na starym pentium 4. No i nie ma problemów
jak z dosboxem.

Fil
wieslav
2015-02-02 21:15:34 UTC
Post by Filllip
[...]
Dajesz jakby światełko nadziei.. Też chciałbym takiego rozwiązania. Ale mój
program magazynowy potrzebuje wypluć każdy paragon na drukarce fiskalnej
przez port COM oraz każdą fakturkę przez USB. Dla lepszej kultury pracy okno
tego programu powinno być na cały ekran a nie na 1/10. I tutaj już się
zaczynają schody nie do przejścia. Niestety.....!!!

Pozdro
Wieslav
Jacek W.
2015-02-03 08:17:28 UTC
Post by wieslav
Post by Filllip
[...]
No to przeinstaluj system na 32 bitowy i masz problem z COM i USB z
grzywki.
Ustaw odpowiednią czcionkę i rozmiar okna i będziesz miał ekran zajęty w
rozmiarze jaki sobie tylko wymarzysz.

Jacek W.
wieslav
2015-02-03 23:00:22 UTC
Post by Jacek W.
No to przeinstaluj system na 32 bitowy i masz problem z COM i USB z
grzywki.
Ustaw odpowiednią czcionkę i rozmiar okna i będziesz miał ekran zajęty w
rozmiarze jaki sobie tylko wymarzysz.
O jakim systemie 32 bitowym piszesz? Windows 7? A co to da? Ten 32 bitowy ma
wsparcie dla dosa? Z tego co wiem - też nie!
I nie obsłuży i tak więcej niż około 4 GB Ramu.
Pozdro
Wieslav.
Filllip
2015-02-04 00:17:18 UTC
Post by wieslav
Post by Jacek W.
[...]
Coś mało wiesz ;-)
Używam, a raczej moi klienci używali 16-bitowego programu skompilowanego
Clipperem 5.2e na 32-bitowych Windows XP/Vista/7. Na Windows 8.1 (32
bity) też działa, ale czasami się wypudla. Nie wiem dlaczego i już nie
będę tego dochodził bo przekompilowałem go harbourem na 32 bity i zasuwa
na wszystkich Windows aż miło.

Fil
MarkPunk
2015-02-04 17:40:28 UTC
Witaj

szukam kogoś kto podjąłby się przekompilowania "mojego" programu w Cliperze za pomocą Harbura bo nie potrafię sobie z tym poradzić

gdybyś był zainteresowany to napisz na markpunk(NA)poczta.fm
wieslav
2015-02-07 13:07:19 UTC
Witam.
Troszkę poszperałem w necie. Okazuje się, że nie jest tak źle jak myślałem.
VMware Workstation 7.0.1 spokojnie dało radę zarówno z portem COM jak i z
wydrukiem przez USB. Troszkę nie do końca
pasuje mi wygląd okna "mojego" programu( jakby 16:9 z czarnymi pasami
góra/dół) ale na takim już spokojnie można pracować bo w poziomie zajmuje
full ekran.
W sumie największą wadą jest to, że jest płatny. Nawet nie wiadomo ile bo
ciężko spotkać akurat tę konkretnie wersję....

Próbowałem więc jeszcze darmowe Virtualboxy(różne wersje).... Obraz na nim
w sumie bez zarzutu(małe paski góra/dół) a więc full wypas. Jednak nie
mogłem w tym programie ustawić portu COM ani zainstalować drukarki. Nie wiem
co robiłem źle ale po prostu mi się nie udało...

Pozdrawiam.
Wieslav
wieslav
2015-02-08 14:55:39 UTC
bo przekompilowałem go harbourem na 32 bity i zasuwa na wszystkich
Windows aż miło.
Na wszystkich tzn. 32 bitowych? Bo na 64 bitowych systemach - można
zapomnieć?
Bo tak pomyślałem, że skoro 16 bitowy program chodzi na 32 bitowym to po
przekompilowaniu go na 32 bity, może ruszył by na 64 bitowym systemie?

Wieslav
Filllip
2015-02-08 19:43:36 UTC
Post by wieslav
bo przekompilowałem go harbourem na 32 bity i zasuwa na wszystkich
Windows aż miło.
Na wszystkich tzn. 32 bitowych? Bo na 64 bitowych systemach - można
zapomnieć?
Na wszystkich obecnie sprzedawanych - WSZYSTKICH !!!!!!!!!!!!!!!!!
A nawet na tych niesprzedawanych, czyli Windows 10.

Fil
Kamil
2015-02-10 17:58:44 UTC
Post by wieslav
Na wszystkich tzn. 32 bitowych? Bo na 64 bitowych systemach - można
zapomnieć?
Chyba mylisz system z procesorem, bo to jakby coś innego. System może nie
obsługiwać jakich starszych programów, niezależnie na jakim procesorze.
Natomiast procesor obsłuży każdy program 16 bit, niezależnie czy będzie 16, 32,
czy 64 bitowy.

Pozdrawiam
wieslav
2015-03-06 13:38:18 UTC
Post by Jacek W.
No to przeinstaluj system na 32 bitowy i masz problem z COM i USB z
grzywki.
Ustaw odpowiednią czcionkę i rozmiar okna i będziesz miał ekran zajęty w
rozmiarze jaki sobie tylko wymarzysz.
Troszkę to trwało nim przetestowałem 32 bitowe systemy(Windows 7 oraz 8.1).
Owszem "mój" program dosowy odpala się ale w żadnym z wcześniej wymienionych
systemach
nie mam możliwości zmiany okna tego programu na pełny ekran. Jeśli się da to
bardzo proszę pomóżcie jak to ewentualnie ustawić?
Brak również polskich liter.
Dodam, że program odpalam z bata:
plkvga s1 k8
mag.exe

Pozdrawiam
Wieslav
JK
2015-03-06 17:03:24 UTC
Post by Jacek W.
No to przeinstaluj system na 32 bitowy i masz problem z COM i USB z
grzywki.
Ustaw odpowiedni± czcionkê i rozmiar okna i bêdziesz mia³ ekran zajêty w
rozmiarze jaki sobie tylko wymarzysz.
Troszkê to trwa³o nim przetestowa³em 32 bitowe systemy(Windows 7 oraz
8.1). Owszem "mój" program dosowy odpala siê ale w ¿adnym z wcze¶niej
wymienionych systemach
nie mam mo¿liwo¶ci zmiany okna tego programu na pe³ny ekran. Je¶li siê da
to bardzo proszê pomó¿cie jak to ewentualnie ustawiæ?
Witam
O ile pamiêtam w W7 to chyba najpierw powalczy³em, ¿eby utworzony na
pulpicie skrót do cmd.exe otwiera³ siê w pe³nym oknie (chyba we
"w³a¶ciwo¶ci>opcje" i "pe³ny ekran").
Potem ju¿ bez problemów.
O ile pamiêtam...

Pozdr. - JK
wieslav
2015-03-06 18:52:03 UTC
O ile pamiętam w W7 to chyba najpierw powalczyłem, żeby utworzony na
pulpicie skrót do cmd.exe otwierał się w pełnym oknie (chyba we
"właściwości>opcje" i "pełny ekran").
Niestety problem właśnie w tym, że nie ma u mnie w Właściwości/Opcje -
Pełny ekran.

Pozdrawiam
Wiesłav
Jacek W.
2015-03-06 23:18:22 UTC
Post by wieslav
[...]
I nie będzie bo kaprysem MS i innych, pełnoekranowy tryb tekstowy został
pogrzebany raz na zawsze z nastaniem Visty.
Jeśli chcesz mieć tryb 80x25 znaków, który zajmuje więcej niż małe
okienko, to musisz pobawić się ustawieniami czcionki i jej rozmiaru dla
tego okna. Da się ustawić tak, że na monitorze 24" 1920x1200 litery są
tak duże, że widać je z ulicy ;-)

Patrz tu --> www.tridex.idsl.pl/1920x1200.png

Jacek W.
wieslav
2015-03-07 11:03:04 UTC
Je¶li chcesz mieæ tryb 80x25 znaków, który zajmuje wiêcej ni¿ ma³e
okienko, to musisz pobawiæ siê ustawieniami czcionki i jej rozmiaru dla
tego okna. Da siê ustawiæ tak, ¿e na monitorze 24" 1920x1200 litery s± tak
du¿e, ¿e widaæ je z ulicy ;-)
Hmm... jedyny manewr jaki widzê to ustawiæ czcionkê: Lucida Console (24-36).
Jednak u mnie nie ma polskich liter.
Ogólnie .... do kitu....
A mia³o byæ tak piêknie jak tylko sobie wymarzê:
Twój cytat z wcze¶niejszego posta: "... Ustaw odpowiedni± czcionkê i rozmiar
okna i bêdziesz mia³ ekran zajêty w
rozmiarze jaki sobie tylko wymarzysz...".
Nie, nie robiê tego z³o¶liwie! Tylko taki rozczarowany mocno jestem....
Pozdr
Wieslav
JoteR
2015-03-07 12:54:21 UTC
Post by Jacek W.
[...]
Hmm... jedyny manewr jaki widzę to ustawić czcionkę: Lucida Console
(24-36).
Nie wiem, co w końcu chcesz osiągnąć - większe okno trybu tekstowego, czy
większe czcionki, ale może na początek dodaj na począteku batcha polecenie
"mode 200", lub poeksperymentuj z innymi wartościami.
Jednak u mnie nie ma polskich liter.
A co robi plkvga (pytanie w zasadzie retoryczne) i co konkretnie oznaczają
parametry tego polecenia?
Ogólnie .... do kitu....
Do kitu to jest używanie w drugiej dekadzie XXI wieku na współczesnych
komputerach z współczesnymi systemami oprogramowania rodem z lat 90-tych
ubiegłego stulecia, przeznaczonego dla zupełnie innej platformy i
pozbawionego - jak rozumiem - wsparcia producenta. Sorry, taki mamy klimat
;->

JoteR
Jacek W.
2015-03-07 13:14:01 UTC
Post by wieslav
[...]
Nie masz polskich liter bo twój program najprawdopodobniej obsługuje je
w standardzie mazovii. Tak wnioskuję z "plkvga s1 k8".
Jeśli tak jest, to musisz doinstalować czcionkę konsolową zgodną z
mazovią (np. stąd: http://www.river.com.pl/diphoto/aktyn/mazowia7.zip) i
jej używać zamiast Lucida Console.

Jacek W.

Kamil
2015-02-07 12:19:48 UTC
I tak masz szczęście że działa "dos" z XP ...
Jaki "dos" w XP? Masz na mysli MS DOS? Jeśli tak, to w XP go nie ma. Jast
konsola, nakładna/proteza udająca DOS. A w ogóle to nie wiadomo o co chodzi.
Program pracuje wyłącznie w trybie znakowym? 16bit, czy 32 bit? Proponuję
zatrudnic informatyka i niech zrobi co trzeba, bo z tego co czytam wątkotwórca
ma raczej zielone pojęcie.

Pzdr
wieslav
2015-02-07 14:27:12 UTC
bo z tego co czytam wątkotwórca
Post by Kamil
ma raczej zielone pojęcie.
Jasne. Zgadzam się.
Tylko, że ja pytałem wyraźnie o możliwość pogodzenia na jednym komputerze
pracy z "moim" programem oraz nowszym systemie 64 bitowym.
Chciałem zainstalować Windows 7 lub 8 - 64 bitowy. Włożyć 16-32 GB Ram.
Poczuć luz i swobodę podczas pracy/zabawy....
Proszę przekonajcie mnie ile zyskam wgrywając Windows 7/8 32 bity i do tego
4 GB Ram zamiast dotychczasowgo XP-ka też z 4 GB Ram???
Jakoś wydaje mi się, że jeśli w ogóle coś - to zupełnie niewiele...
Przekonajcie mnie argumentami, że jest/będzie inaczej.....

Pzdr
Wieslav
Filllip
2015-02-07 20:11:02 UTC
Post by wieslav
Tylko, że ja pytałem wyraźnie o możliwość pogodzenia na jednym
komputerze pracy z "moim" programem oraz nowszym systemie 64 bitowym.
Chciałem zainstalować Windows 7 lub 8 - 64 bitowy. Włożyć 16-32 GB Ram.
W wątku otwierającym wyraźnie nic nie napisałeś o bitowości i ilości
RAM-u. W późniejszych też nie, więc nie ściemniaj.

Fil
JoteR
2015-02-07 22:40:53 UTC
Post by wieslav
Tylko, że ja pytałem wyraźnie o możliwość pogodzenia
na jednym komputerze pracy z "moim" programem oraz
nowszym systemie 64 bitowym.
A może tu jest pies pogrzebany? Dlaczego założyłeś, że te 2 środowiska muszą
pracować na jednym i tym samym komputerze? Może zamiast modernizować stary
komputer należało go pozostawić do obsługi tego programu magazynowego? Tym
bardziej, że ta modernizacja polega na zakupie 3/4 nowego komputera - płyty,
procesora i pamięci. Zostałoby ci "tylko" zakupić obudowę z zasilaczem oraz
dysk i miałbyś 2 komputery - stary do obsługi programu magazynowego i nowy
do środowiska 64-bitowego.

JoteR
wieslav
2015-02-08 14:45:41 UTC
Post by JoteR
A może tu jest pies pogrzebany? Dlaczego założyłeś, że te 2 środowiska
muszą pracować na jednym i tym samym komputerze?
Nie, nie ma innej opcji niż 1 komputer. Dlatego chciałem aby pod względem
wydajności był w miarę "na czasie" i jednocześnie obsłużył starsze
rozwiązanie. A 1 komputer dlatego, że chciałbym obsługiwać 2 zadania
jednocześnie(w wolnych chwilach rzecz jasna) przełączając się na konkretnie
potrzebny w danej chwili system.
Pozdr
Wieslav
Kamil
2015-02-09 09:08:16 UTC
Post by wieslav
Nie, nie ma innej opcji niż 1 komputer.
Jesteś bardzo tajemniczy. Poki nie napiszesz dokładnie o co chodzi, to nie licz
na konkrety. Mamy się domyslać? nawet w małym sklepie, czy magazynie takie
programy działają w konfiguracji serwer + terminale. PC średnio się do tego
nadaje. Chyba, ze to firma jednostanowiskowa.

pozdrawiam
PM
2015-02-09 14:20:51 UTC
Post by Kamil
[...]
Przecież napisałem w cudzysłowiu, mając na myśli konsolkę Cmd :)
Z 16 bitowymi programami może być problem jak były pisane pod konkretny
procek, wtedy zaczynają się prawdziwe schody. W mojej byłej firmie był
kiedyś jakiś program księgowy(nie pamiętam już w czym pisany) i jedynie
na czym dało się go odpalić to Intelowskie(żadne amd/cyrix) Pentium max
90 bez żadnych cudów typu mmx. I weź tu znajdź teraz taką staruteńką
maszynę żeby można było coś wyciągnąć z archiwum :/
Trzeba było rozgryzać sposób zapisu do bazy - o relacyjności programista
chyba nic nie wiedział albo nie miał pomysłu jak się za to zabrać i
napisać na szybko jakiś swój programik.
--
PM

Filllip
2015-02-09 17:59:29 UTC
Post by PM
[...]
Jeśli programista napisał program księgowy, to nie mógł być taki w
ciemię bity, żeby nie wiedzieć co to relacyjność. Bardziej stawiałbym na
to, że takie dostał wytyczne w zleceniu - cena, cena i jeszcze raz cena.
A swoją drogą co ty chcesz wyciągać z archiwum z czasów Pentium 90 czy
Cyrixów? Takie archiwum już dawno powinno być zaorane. To będzie dobre
15-20 lat wstecz. A nawet jeśli to są jakieś sprawy pracownicze, to już
dawno powinny być przeniesione do nowszego systemu, albo podrukowane i
ładnie poukładane w segregatorach albo PDF'ach.

Fil
PM
2015-02-11 22:02:13 UTC
Post by Filllip
Post by PM
[...]
Możliwe, ale dla mnie cena nie gra roli jeżeli miałbym go w przyszłości
serwisować ;)
Post by Filllip
A swoją drogą co ty chcesz wyciągać z archiwum z czasów Pentium 90 czy
Cyrixów? Takie archiwum już dawno powinno być zaorane. To będzie dobre
15-20 lat wstecz. A nawet jeśli to są jakieś sprawy pracownicze, to już
To się działo na początku wieku, a i teraz można spotkać w firmach
maszynki typu PIII 500 :P
Post by Filllip
dawno powinny być przeniesione do nowszego systemu, albo podrukowane i
ładnie poukładane w segregatorach albo PDF'ach.
Dla mnie najbardziej zadziwiające jest to że skarbówka potrafi się
przypieprzyć do danych sprzed 10 lat, mimo że faktury trzeba trzymać
tylko 5, ale to już temat na inną grupę...
--
PM

Kamil
2015-02-10 17:48:09 UTC
Post by PM
Przecież napisałem w cudzysłowiu, mając na myśli konsolkę Cmd :)
Z 16 bitowymi programami może być problem jak były pisane pod konkretny
procek
Czyli jak rozumiem x86. Nie wypisuj bzdur. AMD są w wiekszości zastosowań
kompatybilne z Intelem. W jakichś bardzo specjalistycznych programach mogą
wystapić problemy ponieważ procesory AMD obsługują mniejszą liczbę instrukcji i
są inaczej optymalizowane. Nie przezkadza w tym MMX, czy 3dnow. Programy będą
działać na procesorach 32 i 64 bitowych jeśli sa dobrze napisane. Bywaja
problemy z softem kompilowanym w starszych wersjach Pascala. Występuje zjawisko
dzielenia przez zero i błąd procesora, ale to się daje naprawić.

Pozdrawiam
PM
2015-02-11 22:18:00 UTC
Post by Kamil
Post by PM
[...]
Problem w tym że w latach 90 nie były tak do końca kompatybilne, mam na
myśli procki z bajki 486, kiedy to AMD/Cyrix był kopią a raczej podróbką
Intela, a może kojarzysz też firemkę IDT-Winchip z nią były jeszcze
większe cyrki zwłaszcza jeśli chodziło o Mmx.
Post by Kamil
[...]
Ojjj, zdziwiłbyś byś się, zapewne nie pamiętasz już problemów z lpt/com
w tamtych czasach, bo np programista wymyślił sobie gadanie bezpośrednio
z uartem albo jak program z byle powodu wywalał runtime error i dupa
zbita, wtedy dopiero zaczynało się cudować z ustawieniami portów/irq
etc, a czasem nie dałeś rady żywcem nic zrobić.
--
PM

Kamil
2015-02-15 21:11:40 UTC
Post by PM
Problem w tym że w latach 90 nie były tak do końca kompatybilne, mam na
myśli procki z bajki 486, kiedy to AMD/Cyrix był kopią a raczej podróbką
Intela,
Jaka niekompatybiność? Konkretnie. Bo właśnie niepełna kompatybilność wystapiła
w czasach PIII i Athlonów/Duronów. Wcześniej jak sam napisałeś jeden był kopią
drugiego.
Post by PM
a może kojarzysz też firemkę IDT-Winchip z nią były jeszcze
większe cyrki zwłaszcza jeśli chodziło o Mmx.
Jakie problemy z MMX dotyczą programu magazynowego pod DOS? MMX, czy 3dnow
służyły do obróbki grafiki, a nie do trybu tekstowego. Aby wykorzystać mechanizm
MMX trzeba było to zadeklarować w źródle programu, a w trybie tekstowym zbędne.
Zresztą w sumie to pic na wodę, bo do tego lepiej się nadaje znacznie szybszy
koprocesor. Aby było smiesznie, to MMX wykorzystywał rejestry koprocesora i nie
mogły działac jednocześnie. To takie wymysły AMD, podobne do procesora 64 bit.
Nie potrzebne i bez sensu. Programistom bardziej by sie przydały dodatkowe
rejestry ogólnego przeznaczenia, alt widocznie zbyt trudne dla konstruktorów i
dlatego wprowadzili wielordzeniowoć.
Post by PM
[...]
To dotyczy BIOSu i dostępnych dla systemu przerwań BIOS, a nie procesora.

Pzdr
Leszek K.
2015-02-16 13:19:37 UTC
Post by Kamil
Post by PM
[...]
Wcześniej. AMD kopiował licencyjnie Intela do 486DX5. K5 był autorskim
projektem AMD. Pod K5 nie chciały chodzić programy napisane w Clarionie.
Pomagało wyłączenie cache. Tylko wtedy komputer miał prędkość 386. Ponoć
kompilator clariona wykorzystywał nieudokumentowane instrukcje intela.
Potem na był słynny błąd dzielenia prze zero w pascalu (ale to też
wychodziło na intelu). Potem był błąd w95 na k6 powyżej 266 MHz (MS szybko
dał patcha - trzeba było obniżyć zegar zainstalowć patcha i z powrotem
podnieść) Potem programy od Adobe nie "widziały" MMX-a na K7. Tu
podejrzewam nacisk intela na adobe. Firmy te dosyć ściśle ze sobą
współpracowały, a testy wydajności procesorów mocno opierały się na
produktach adobe. Potem było w miarę bez problemów.
JoteR
2015-02-16 13:28:37 UTC
Post by PM
Problem w tym że w latach 90 nie były tak do końca kompatybilne, mam na
myśli procki z bajki 486, kiedy to AMD/Cyrix był kopią a raczej podróbką
Intela,
Jaka niekompatybiność?.
Kolega trochę się pomylił, AMD 386/486 były bardziej kompatybilne z Intelem,
niż procesory Intela ;->
Rozjazd się zaczął przy K5.
Konkretnie
Konkrety parokrotnie już tu opisywałem kilkanaście lat temu nazad, z grubsza
polegało to na tym, że niektóre gry DOS-owe za cholery nie dawały się
uruchomić na komputerze dzieciaka z AMD K5. Problem "sam" się rozwiązywał po
zastąpieniu procesora AMD procesorem Intel Pentium 75.
Bo właśnie niepełna kompatybilność wystapiła w czasach PIII i
Athlonów/Duronów.
Wcześniej - http://www.pcguide.com/ref/cpu/fam/g5K5-c.html
Wcześniej jak sam napisałeś jeden był kopią drugiego.
No właśnie nie był. CBDO. Ale jakie ma to znaczenie dzisiaj? ;->

JoteR
PM
2015-02-17 12:03:40 UTC
Post by JoteR
Post by PM
[...]
Mam wrażenie że wcześniej, ale kto by pamiętał takie szczegóły po 20
latach :)
Post by JoteR
[...]
Właśnie takie problemy miałem na myśli.
Aczkolwiek do tej pory nie rozumiem czemu czasem program zaczynał śmigać
po zabawach z przerwaniami, właśnie po wymianie procka.
Żadnego :D
--
PM

Kamil
2015-02-20 15:03:26 UTC
Post by JoteR
Wcześniej jak sam napisałeś jeden był kopią drugiego.
No właśnie nie był. CBDO. Ale jakie ma to znaczenie dzisiaj? ;->
Przyjąłem za dobrą monetę twierdzenie PM. Nie analizowałem tego. Zacząłem pisać
dopiero pod PentiumIII i Athlona/Durona. PIII oferował ca 1500 insrukcji, a
Athlon ca 800. Tu widzę niekompatybilność. Jednak w zastosowaniach
domowo-biurowych nie miało to znaczenia.

Pzdr
JoteR
2015-02-20 16:57:47 UTC
PIII oferował ca 1500 insrukcji, a Athlon ca 800.
Tu widzę niekompatybilność. Jednak w zastosowaniach domowo-biurowych nie
miało to znaczenia.
Zgadza się, nie miało.
Ale stanowiło znakomity pretekst do dywagacji o wyższości jednych świąt nad
drugimi ;->

JoteR